Цитата:
я имел в виду следующее: POV - стандартный визуальный приём.
|
Давайте поразбираемся, что такое POV (Point Of View, субъективная камера или в сценариях: Глазами Саши, Маши, Бори)
Вот что говорит Википедия:
A point of view shot also known as POV shot or a subjective camera) is a short film scene that shows what a character (the subject) is looking at (represented through the camera). It is usually established by being positioned between a shot of a character looking at something, and a shot showing the character's reaction (see shot reverse shot). The technique of POV is one of the foundations of film editing.
Киношное объяснение этой аббревиатуры сводится к тому, что это короткая сцена, в которой субъективная камера показывает то, что видит персонаж в данный момент. Используются 2 кадра - взгляд персонажа на предмет и второй кадр - реакция персонажа на увиденное. Последним предложением подчеркивается, что это один из основополагающих приемов монтажа. Читаем дальше:
A POV shot need not be the strict point-of-view of an actual single character in a film. Sometimes the point-of-view shot is taken over the shoulder of the character (third person), who remains visible on the screen. Sometimes a POV shot is "shared" ("dual" or "triple"), i.e. it represents the joint POV of two (or more) characters. There is also the "nobody POV", where a shot is taken from the POV of a non-existent character. This often occurs when an actual POV shot is implied, but the character is removed. Sometimes the character is never present at all, despite a clear POV shot, such as the famous "God-POV" of birds descending from the sky in Alfred Hitchcock's film, The Birds. Another example of a POV shot is in the movie Doom, which contains a fairly long POV shot which resembles a head-up display in a first-person shooter video game, with the viewer watching through a character who is venturing through hallways shooting and killing aliens.
A POV shot need not be established by strictly visual means. The manipulation of diegetic sounds can be used to emphasize a particular character's POV.
It makes little sense to say that a shot is "inherently" POV; it is the editing of the POV shot within a sequence of shots that determines POV. Nor can the establishment of a POV shot be isolated from other elements of filmmaking — mise en scene, acting, camera placement, editing, and special effects can all contribute to the establishment of POV.
With some POV shots when an animal is the chosen character, the shot will look dis***ted or black and white.
Дальше нам поясняется, что POV это совсем не обязательно "глазами Пети", потому что эти "глаза" иногда раздваиваются, а то и растраиваются

Это может быть также и точкой зрения группы персонажей, большей, нежели 3 человека. Это может быть точка зрения персонажа которого вообще нет, или он не присутствует в сцене. Это может быть точка зрения (глазами) Бога (фильм "Птицы" Хичкока) или электронный дисплей персонажа "DOOM".
POV вообще может не иметь прямого визуального решения и вообще не может существовать отдельно от других составляющих кинопроизводства.
В любом случае, если этот прием используется в сценарии, он должен быть оправдан на 100% и не может употребляться бездумно. Повторяю пример: фильм "Шестое чувство", где в одной и той же сцене два персонажа видят совершенно разные вещи. Здесь POV уместен как никогда. Во всех остальных, дежурных случаях POV следует отдавать на откуп режиссерам, операторам, режиссерам монтажа и т.д и т.п.
http://en.wikipedia.org/wiki/Point_of_view_shot